Home Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Zoek naar vraag

Behandeling

Hoe lang duurt migraine?

Een migraineaanval bestaat uit 4 fases: de waarschuwingsfase, aurafase, hoofdpijnfase en herstelfase. Niet iedereen maakt alle fases mee, dit kan zelfs per persoon en per aanval verschillen. De hoofdpijnfase kan in ieder geval tot wel 72 uur duren. Hoe lang een volledige migraineaanval duurt is dus voor iedereen anders. Lees meer over de verschillende fases van een migraineaanval en de duur ervan.

Heeft eten invloed op migraine?

In de basis is aanleg of gevoeligheid voor migraine nodig om een migraineaanval te krijgen. Toch lijken er triggers te bestaan die de migraine verergeren, zoals bepaalde toevoegingen in voeding of drankjes.1 Daarnaast kan ook ritme in je eetpatroon invloed hebben op je migraine. Door regelmatig te eten voorzie jij je hersenen continu van energie. Doe je dit niet, dan raken de hersenen in de stress.2


Referenties
1. De Marchis ML et al. Crit Rev Food Sci Nutr 2018 Mar 8:1–13. doi: 10.1080/10408398.2018.1450215.
Finocchi et al. Food as trigger and aggravating factor of migraine. Neurol Sci. 2012 May;33 Suppl 1:S77-80. doi: 10.1007/s10072-012-1046-5.
Diamond et al. Diet and headache. Is there a link? Postgrad Med. 1986 Mar;79(4):279-86.
Tai et al. Dietary trigger factors of migraine and tension-type headache in a South East Asian country. J Pain Res. 2018 Jun 28;11:1255-1261. doi: 10.2147/JPR.S158151. eCollection 2018.
Rist et al. Dietary patterns according to headache and migraine status: A cross-sectional study. Cephalalgia. 2015 Aug; 35(9): 767–775.
2. Zaeem et al. Headaches: a Review of the Role of Dietary Factors. Curr Neurol Neurosci Rep. 2016 Nov;16(11):101. Cevoli et al. Energy Metabolism Impairment in Migraine. Curr Med Chem. 2018 Jun 22. doi: 10.2174/0929867325666180622154411

Yoga en migraine: helpt het?

Stress kan een negatieve impact hebben op je migraine.1,2 En dan vooral de veranderingen in je stressniveau. Om stress tegen te gaan is het belangrijk genoeg rust te nemen. Ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen. Voorbeelden van ontspanningstechnieken zijn yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, bindweefseltraining, qigong, tai chi, joggen, tuinieren en schilderen. Deze ontspanningstechnieken, waaronder dus yoga, helpen je meer rust te pakken en kunnen dus stress verminderen, wat weer een positieve bijdrage kan leveren aan je migraine. Ontdek meer over hoe je om kunt gaan met stress.


Referentie(s)
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5.
May et al 2016. Chronic migraine: risk factors, mechanisms and treatment. Nat Rev Neurol. 2016 Aug;12(8):455-64. doi: 10.1038/nrneurol.2016.93. Epub 2016 Jul 8.

Wat doet een neuroloog bij migraine?

Migraine is een serieuze hersenziekte. Met migraineklachten word je daarom ook vaak doorverwezen naar een neuroloog in het ziekenhuis of in een hoofdpijncentrum. De neuroloog stelt een diagnose op basis van de klachten en betrekt vaak ook andere zorgprofessionals bij de behandeling. De neuroloog kan je ook vragen een hoofdpijnkalender bij te houden.

Wat te doen tegen migraine?

Voor het verminderen van een aanval

• Neem direct rust

• Acute aanvalsbehandeling: neem je voorgeschreven medicatie, zoals aspirine (acetylsalicylzuur), NSAID’s (niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals diclofenac, ibuprofen en naproxen) of triptanen (bijvoorbeeld almotriptan, eletriptan, frovatriptan, naratriptan, rizatriptan, sumatriptan of zolmitriptan). Lees meer over acute aanvalsbehandeling.


Voor het voorkomen van een aanval

Heb je 2 of meer aanvallen per maand en wil je structureel iets aan je migraine doen? Ook dan heb je een paar mogelijkheden.


Preventieve medicatie

Onder de preventieve medicijnen tegen migraine vallen middelen uit de groep anti-epileptica (topiramaat en valproïnezuur), antidepressiva (amitriptyline), bloeddrukverlagers (zoals candesartan, metoprolol en propranolol) en flunarizine, botox en pizotifeen.

Maar ook de nieuwe groep medicijnen CGRP-remmers, zoals erenumab (AIMOVIG®), fremanezumab (AJOVY®) en galcanezumab (EMGALITY®). Deze medicatie wordt maandelijks of per kwartaal via een injectie toegediend.

Lees meer over preventieve medicatie.


Structurele aanpassingen in je leven

Naast het gebruik van medicijnen kun je ook je manier van leven aanpassen. Vermijd de factoren die jouw migraine triggeren, zorg voor structuur in je leven en eet gezond. Ontdek meer tips voor leven met migraine.

Fabels

Is migraine met aura gevaarlijk?

De aurafase is 1 van de 4 fases van je migraineaanval. Deze aurafase is niet gevaarlijk en duurt 5 tot 60 minuten. Ongeveer 20% van de mensen met migraine maakt een aurafase mee.1


Referenties
1. Charles A. Headache 2013;53(2):413–419. doi: 10.1111/head.12026.

Onderzoek

Wat zijn mogelijke oorzaken van migraine?

Omdat je gevoelig bent voor migraine, krijg je klachten. Toch zijn er naast aanleg verschillende situaties, ofwel triggers, die een migraineaanval kunnen uitlokken. Wat jouw hoofdpijn mogelijk triggert is heel persoonlijk.


Lijst van mogelijke migraine-oorzaken1

• Jezelf te zwaar belasten

• Stressvolle periode

• Alcohol, cafeïne of nicotine

• Veranderingen in het weer

• Een verstoorde slaapcyclus

• Gespannen lezen of televisiekijken

• Fel of flikkerend licht, lawaai of geuren

• Hormonale schommelingen

• Vochttekort


Referentie(s)
1. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/migraine/

Waarom overgeven bij migraine?

Misselijkheid en overgeven kunnen vooral voorkomen in de hoofdpijnfase. Een elektrische storing, die ook de aura veroorzaakt, activeert in deze fase een grote hersenzenuw. Deze zenuw loopt door naar het hersenvlies. Bloedvaten in het hersenvlies zetten uit, waardoor erge prikkels ontstaan. Met hoofdpijn, misselijkheid en zelfs braken als (mogelijke) gevolgen.1


Referenties
1. NOS App: https://app.nos.nl/migraine/index.html

Hoe krijg je migraine?

Migraine is een hersenaandoening die deels erfelijk bepaald lijkt.1 In sommige families komt migraine namelijk meer voor dan in andere. Maar naast aanleg, zijn er ook verschillende situaties die een migraineaanval kunnen uitlokken, ook wel triggers genoemd. Lees hier meer over mogelijke migrainetriggers.


Referenties
1. Migraine. (z.d.). Erfelijkheid. Geraadpleegd 11 september 2020, van https://erfelijkheid.nl/ziektes/migraine

Is migraine erfelijk?

De oorzaak van migraine is nog niet 100% bekend. Migraine lijkt deels erfelijk bepaald.1 In sommige families komt migraine namelijk meer voor dan in andere.


Referenties
1. Migraine. (z.d.). Erfelijkheid. Geraadpleegd 11 september 2020, van https://erfelijkheid.nl/ziektes/migraine

Kun je migraine door stress krijgen?

Stress kan een negatieve impact hebben op je migraine.1,2 Een migraineaanval ontstaat vaak niet op het moment dat je stress hebt, maar juist zodra je weer ontspant. Stress lokt dus geen migraine uit, maar de verandering in het stressniveau. Misschien heb jij ook vaak juist in het weekend last van migraine, na een drukke werkweek met weinig slaap, veel tijdsdruk en te veel koffie. Deze verandering in het stressniveau kan een trigger zijn.3 Leer meer over hoe je om kunt gaan met stress.


Referenties
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5.
May et al 2016. Chronic migraine: risk factors, mechanisms and treatment. Nat Rev Neurol. 2016 Aug;12(8):455-64. doi: 10.1038/nrneurol.2016.93. Epub 2016 Jul 8.
3. Diener HC. Migräne. 3. überarb. Auflage,Georg Thieme Verlag, Stuttgart 2002, 20.
Lipton et al. Reduction in perceived stress as a migraine trigger: testing the “let-down headache” hypothesis. Neurology. 2014 Apr 22;82(16):1395-401. doi: 10.1212/WNL.0000000000000332. Epub 2014 Mar 26.

Kun je migraine aura krijgen zonder hoofdpijn?

De kans is klein. Een aura wordt in bijna alle gevallen (99%) in ieder geval gevolgd door hoofdpijn en soms begint de hoofdpijn zelfs al in de aurafase.1


Referenties:
1. https://www.thuisarts.nl/migraine/ik-heb-migraine-aura#verschijnselen-van-migraine-aura

Kun je een migraineaanval voorkomen?

Misschien wel één van de meest waardevolle vragen voor jou als persoon met migraine: kun je een migraineaanval voorkomen? Voorkomen is ook in dit geval beter dan ‘genezen’. Hoewel de oorzaken van migraine nog niet helemaal bekend zijn en een passende behandeling nog niet altijd beschikbaar is, bestaan er wel trucjes die je helpen beter met je migraine om te gaan.


Leef gezond

Een algemeen advies is gezond leven. Een evenwichtig voedingspatroon, een regelmatig slaappatroon en sporten hebben een positieve invloed op je gezondheid. Sporten maakt je fit en vermindert eventuele stress. En dat is goed, want stress kan een negatieve impact hebben op je migraine.1,2 Het gaat niet zo zeer om het stressniveau, maar om de verandering hierin.


Geef medicatie een kans

Naast aanvalsmedicatie die je inneemt op het moment dat er een aanval optreedt, bestaat er ook preventieve medicatie. Deze vorm van medicatie neem je vaak dagelijks in en kan een migraineaanval voorkomen. Heb jij 2 of meer aanvallen per maand en reageer je onvoldoende op aanvalsmedicatie? Dan is preventieve medicatie misschien wel een oplossing voor jou.


Houd een hoofdpijndagboek bij

Een migrainedagboek is een handige manier om jouw eventuele triggers op te sporen. Hierin schrijf je de datum, duur en mogelijke uitlokkers van elke aanval. Op deze manier begrijp je steeds beter wat jouw aanvallen triggert. Zo leer je beter omgaan met je hoofdpijn.


Referenties:
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5

Wat is menstruele migraine?

Meer dan 300.000 Nederlandse vrouwen hebben migraine tijdens de menstruatie.1 Net zoals verandering in stressniveau of in ritme, kunnen hormonale veranderingen ook een migraineaanval triggeren. Dit komt doordat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen tijdens de cyclus flink in concentratie schommelen. Dit kan klachten veroorzaken tijdens de menstruatie, zoals migraine. Dit wordt ook wel menstruele migraine genoemd.


Er zijn 2 vormen van menstruele migraine:

Menstruele migraine, waarbij de aanvallen alleen optreden rondom de menstruatie, vaak 2 dagen voor of na de eerste menstruatiedag.

Menstruatie-gerelateerde migraine, waarbij de migraineaanvallen ook buiten de menstruatie voorkomen.2


Referenties:
1. https://www.levenmetmigraine.nl/menstruele-migraine/
2. https://zorgverleners.careforwomen.nl/hoofdpijn-migraine-en-pms/

Symptomen

Wat is een aura bij migraine?

De aurafase is 1 van de 4 fases van je migraineaanval. Zo’n aurafase - die 5 tot 60 minuten duurt - kan voor de hoofdpijn optreden of tegelijk met de hoofdpijn. Bij een aura kun je schitteringen, lichtflitsen en flikkeringen zien. Er kunnen ook neurologische problemen optreden, zoals een gevoelsstoornis aan één kant van het lichaam, verlamming, duizeligheid, of problemen met praten, lezen en schrijven. Ongeveer 20% van de mensen met migraine maakt een aurafase mee.1


Referenties
1. Charles A. Headache 2013;53(2):413–419. doi: 10.1111/head.12026

Wat zijn symptomen van een migraineaanval?

Een migraineaanval herken je aan sterk kloppende hoofdpijn, vooral bij de ogen, het voorhoofd en de slapen. Naast hoofdpijn kun je ook last hebben van andere klachten. Aanvallen kunnen daarnaast gepaard gaan met misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en/of geluid. Ontdek hier de verschillende soorten hoofdpijn die je kunt ervaren.

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland