Home Over migraine Migrainetips voor elke dag

Over migraine | Migrainetips voor elke dag

Migrainetips voor elke dag

Migrainetips voor elke dag

Leven met migraine kan soms een uitdaging zijn. Misschien geniet je soms zelfs minder van je leven.1 Je kunt verschillende dingen doen om dit gevoel te verbeteren. Ontdek deze tips om je leven met migraine een beetje makkelijker te maken.


Houd een hoofdpijndagboek bij

Leef bewust en houd in de gaten wat je doet. Zo leer je over jezelf en je migraine. Het ontdekken van de dingen die jouw migraine kunnen triggeren kan je helpen om migraineaanvallen te voorkomen. Jouw persoonlijke migrainetriggers kunnen te maken hebben met wat je eet, het weer, je werk of andere persoonlijke situaties. Als je weet wat je migraineaanvallen uitlokt, kun je dit vermijden. In een migrainedagboek kun je, naast hoe erg de aanval was en hoe lang het duurde, ook opschrijven wat voor jou heeft geholpen. Schrijf daarnaast ook positieve dingen op, zoals pijnloze dagen en mooie momenten. Zo blijf je stilstaan bij de fijne dingen in het leven. Door op een vast moment van de dag in je dagboek te schrijven, kun je er makkelijker een gewoonte van maken. En hoe je dat doet is helemaal aan jou. Ga je voor een ouderwets papieren dagboek, of een digitale versie zoals via een app? Kies wat voor jou het prettigst is.

Download de migraineAPP voor Android of iOS


Eet regelmatig en gezond

Een regelmatig voedingspatroon draagt bij aan je gezondheid, wat een positief effect kan hebben op je leven met migraine. Regelmatig eten zorgt ervoor dat je hersenen continu van energie worden voorzien. Zonder ritme raken hersenen in de stress.2 Ook gezonde voeding met voldoende vitamines en mineralen helpt je gezond te blijven. Blijf daarnaast genoeg drinken: zorg ervoor dat je 1,5 tot 2 liter vloeistof per dag binnenkrijgt. Drink vooral water en kruidenthee en pas op met gezoete drankjes en koffie.


Zorg voor voldoende beweging

Rustig sporten, zoals joggen, wandelen, fietsen en zwemmen, helpt je ontspannen en kan je migraineklachten verlichten. De gelukshormonen serotonine en endorfine komen hierbij vrij in het lichaam. Om gezond te blijven is het belangrijk dat je regelmatig beweegt. Een activity tracker kan je hierbij helpen.


Neem tijd voor jezelf

Om stress tegen te gaan, kun je ontspanningsoefeningen doen. Technieken om te ontspannen werken beter als je regelmatig oefent. Ontdek wat goed werkt voor jou en maak hier tijd voor vrij in je dagelijks leven. Voorbeelden van activiteiten die je helpen ontspannen zijn: yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, bindweefseltraining, qiqong, tai chi, joggen, tuinieren en schilderen. Maak ook tijd vrij voor ontspannen ‘niksen’. Lees een boek, geniet van een wandelingetje of luister je favoriete playlist. Neem de tijd voor de dingen die je graag doet en zeg vaker ‘nee’ tegen zaken waar je tegenop ziet. Zorg dat je altijd genoeg tijd hebt voor jezelf.


Neem genoeg rust

Niemand is perfect! Je hoeft niet elke dag je best te doen om jezelf te overtreffen. Probeer te ontspannen, ook als het anders gaat dan gepland. Irritatie helpt zelden. Haal liever diep adem en bedenk wat de situatie je brengt in plaats van je te concentreren op wat er fout gaat. In elke moeilijke situatie kun je nieuwe dingen leren. Probeer je daarnaast niet onnodig zorgen te maken. De angst voor een migraineaanval kan zo stressvol zijn dat het averechts werkt. Lees meer over Migraine en Stress.


Referenties
1. Steiner TJ, Stovner LJ, Vos T. The Journal of Headache and Pain; doi: 10.1186/s10194-016-0699-5.
2. Hajjarzadeh S et al. Nutr Neurosci 2018 Nov 29;1–7. doi: 10.1080/1028415X.2018.1550890. Rosenberg, L., et al. (2018): Health Behaviors in Episodic Migraine: Why Behavior Change Matters. In: Current pain and headache reports. 22:65. DOI: 10.3389/fncel.2018.00294.

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland