Home Leven met migraine Migraine en werk

Leven met migraine | Migraine en werk

Migraine en werk

Migraine en werk

Een migraineaanval kan je prestaties op werk beïnvloeden. In sommige gevallen helpen migrainemedicijnen en bijbehorende maatregelen om toch aan het werk te blijven, maar soms is een aanval dusdanig heftig dat je beter naar huis kunt gaan. Hoe ga je hier op het werk mee om en hoe creëer je begrip?


Praat over je migraine

Zorg dat je leidinggevende op de hoogte is van je migraine en leg de situatie uit. Misschien heb je door je medicijnen grip op de situatie of juist helemaal niet. Geef aan dat een acute aanval ervoor kan zorgen dat je soms thuis moet blijven. Dit heeft dus niks te maken met een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel of interesse.


Denk samen na over eventuele oplossingen

Sta open voor vragen of zorgen die bij je leidinggevende spelen en praat over de mogelijkheden. Heb je ‘s nachts wakker gelegen door een migraineaanval, waardoor je ‘s ochtends lastig uit je bed komt? Misschien zijn flexibele werktijden een passende oplossing. Open communicatie zorgt voor begrip.


Een migraineaanval tijdens werk, wat nu?

Je weet zelf het beste welke signalen op een migraineaanval duiden, zoals misselijkheid, concentratieproblemen of gevoeligheid voor licht en geluid. Deze eventuele signalen treden meestal één tot 24 uur voorafgaand aan de hoofdpijn op.1,2 Maar een migraineaanval voel je niet altijd aankomen, het kan je ook verrassen. Is het zo ver? Trek je dan terug in een rustige ruimte of meld je ziek en ga naar huis. Je bent niet verplicht om bij het ziekmelden te vertellen dat je last hebt van migraine. Die keuze is aan jou. Bij een acute migraineaanval kun je meestal 3 dagen thuisblijven zonder verdere gevolgen. Bij langer of vaker verzuim kun je te maken krijgen met een bedrijfsarts die de arbeids(on)geschiktheid beoordeelt.3 Uit onderzoek blijkt dat veel mensen aan het werk blijven omdat ze zich schuldig voelen of bang zijn voor verlies van hun baan.4 Ons advies? Luister altijd naar je lijf en doe wat nodig is.


Mogelijke migrainetriggers op werk

Je weet zelf het beste wat jouw migraineaanval aanwakkert of verergert. Op het werk kunnen dit zijn:

• Flikkerende beeldschermen

• Drukte en stress

• Intense geuren

• (Harde) geluiden

• Fysieke inspanning


Sommige triggers kun je moeilijk vermijden, maar aan sommigen kun je wel iets doen. Plaats scheidingswanden om geluid te verminderen, geef je ogen af en toe rust als je veel computerwerk doet en neem nu en dan korte pauzes. Ontspanningsoefeningen helpen je om stress te verminderen en je ogen rust te geven. Daarnaast kunnen technische hulpmiddelen soms helpen om fysiek zwaar werk minder zwaar te maken.


Hoe ga je om met negatieve collega’s?

Of je over je migraine praat met je collega’s bepaal je zelf. Maar wees altijd op je hoede voor negatieve reacties of onbegrip. Veel mensen hebben niet altijd door hoe heftig de effecten van migraine kunnen zijn. Om negatieve reacties of onbegrip te voorkomen kun je aan je collega’s uitleggen wat migraine is en wat de effecten ervan zijn, om elkaar zo beter te begrijpen en misverstanden te voorkomen. Al helpt dit niet altijd. Leg kritiek naast je neer en onthoud dat je je niet hoeft te verantwoorden.


Raadpleeg Adviespunt Werk

Adviespunt werk is een gratis service van Hoofdpijnnet en helpt mensen die vanwege chronische hoofdpijn vastlopen in hun werk. Het Adviespunt Werk biedt je niet alleen een luisterend oor, maar helpt ook met concrete tips en adviezen om met plezier aan het werk te blijven. Samen met jou zoeken de adviseurs in bijvoorbeeld een adviesgesprek naar de beste oplossing voor jouw situatie. Meer informatie over het Adviespunt Werk vind je hier: https://allesoverhoofdpijn.nl/onze-diensten/adviespunt-werk/.


Referenties
1. Goadsby PJ, Holland PR, Martins-Oliveira M, et al. Pathophysiology of Migraine: A Disorder of Sensory Processing. Physiol Rev. 2017 Apr;97(2):553-622. doi: 10.1152/physrev.00034.2015.
2. Karsan N, Goadsby PJ. Biological insights from the premonitory symptoms of migraine. Nat Rev Neurol. 2018 Dec;14(12):699-710. doi: 10.1038/s41582-018-0098-4.
3. Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten. Evidence-based richtlijn ‘Mensen met migraine… aan het werk!’. 2013
4. Landy SH, Runken MC, Bell CF, et al. Assessing the impact of migraine onset on work productivity. J Occup Environ Med. 2011 Jan;53(1):74-81. doi: 10.1097/JOM.0b013e31812006365

Registreer je gratis op ons platform
en krijg samen grip op migraine

  • Nieuws en updates
  • Ontspanningsoefeningen
  • Podcasts
  • Bijeenkomsten
  • Hoofdpijnkalender
  • Handige downloads
Registreer je hier

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland