Home Leven met migraine Migraine en schuldgevoel - in gesprek met psycholoog en coach Yvonne Prins

Leven met migraine | Gezondheid en psyche

Migraine en schuldgevoel - in gesprek met psycholoog en coach Yvonne Prins

Migraine en schuldgevoel - in gesprek met psycholoog en coach Yvonne Prins

Migraine en schuldgevoel | In gesprek

Leven met migraine is vaak lastig en ingewikkeld. Soms moet je bijvoorbeeld grenzen stellen omdat je anders te veel van jezelf vraagt. Soms moet je dingen laten omdat je migraine je in de weg staat. Medicatie en andere hulpmiddelen kunnen je tot op zekere hoogte helpen om grip te krijgen op je migraine. Maar wat deze medicijnen niet tegen kunnen gaan, is het schuldgevoel dat komt kijken bij migraine. Psycholoog en coach Yvonne Prins herkent dit probleem en helpt haar cliënten, waaronder mensen met migraine, hun schuldgevoel een plek te geven.


Het bewaken van je grenzen

Al ongeveer 12 jaar is Yvonne actief met haar eigen coachingspraktijk. Ze ondersteunt mensen in de breedte; van sollicitatietraining tot stress en van piekeren tot chronische aandoeningen. In het kader van chronische aandoeningen gaat ze ook af en toe in gesprek met mensen met migraine. “Onder mensen met migraine is schuldgevoel en stress een vaak voorkomend probleem” vertelt Yvonne. “Sommige personen hebben van jongs af aan migraine, maar bij anderen ontstaat migraine gedurende hun leven. In dit laatste geval kan dit leiden tot rouw of verdriet. Je neemt namelijk ‘afscheid’ van het leven zoals je het kende. Bepaalde mogelijkheden die je dacht te hebben vervagen of blijken toch niet mogelijk. Het is iets waar iemand waarschijnlijk lang mee moet dealen”. Volgens Yvonne is het verstandig om tijd en ruimte te nemen om te ‘rouwen’. Wanneer iemand te snel wil gaan, komt diegene snel zijn eigen grenzen tegen. “Je ziet vaak dat mensen veelvuldig en te snel hun grenzen bereiken of er zelfs overheen gaan. Wanneer dit gebeurt, kan dit voor iemand met migraine leiden tot vervelende situaties. Ik probeer in mijn gesprekken te ontdekken waar de grenzen liggen en hoe iemand deze aan kan geven”.


Is het schuld of een gedachte?

Het aangeven van grenzen kan moeilijk of vervelend zijn, dat is geen geheim. Yvonne duikt tijdens haar trainingen dieper in deze emoties. “Ik zie veel mensen die te maken hebben met schuldgevoel wanneer ze hun grenzen aangeven. Als je migraine hebt, komt dit probleem ook vaak voor. Wanneer je bijvoorbeeld een aanval krijgt en daardoor thuis niet kan helpen met het schoonmaken, voel je je mogelijk schuldig tegenover je partner” vertelt Yvonne. “Vaak wil je de belangen van een ander voorop stellen of ben je bang dat mensen je niet meer aardig vinden. Als je deze gedachte gaat onderzoeken of bespreekbaar maakt, zie je echter vaak dat dit schuldgevoel voortkomt uit je eigen gedachten”.


Kwaliteit over kwantiteit

Het is dus verstandig om vraagtekens te stellen bij je eigen gedachtes en gevoelens. Want is het écht nodig om je schuldig te voelen wanneer jij door migraine in bed komt te liggen? “Dat is zeker niet zo” zegt Yvonne. “Bespreek vooral met de ander hoe diegene zich erover voelt. Misschien begrijpt diegene het en word je niks kwalijk genomen. Maar denk er ook aan dat je niet gaat overcompenseren, dat is namelijk niet nodig. Er voor iemand zijn zit vaak meer in kwaliteit dan in kwantiteit. Ben je ook hier bewust van je eigen grenzen en stel deze voorop. Als je op bed hebt gelegen vanwege je migraine, hoef je daarna niet nog extra veel werk te doen”.


Beperk je schuldgevoel

“In mijn gesprekken start ik altijd met het onderzoeken van de achterliggende gedachte” vertelt Yvonne. “We onderzoeken de gedachtes waar je je vaak niet bewust van bent. Het kan zomaar zijn dat je dit namelijk al jaren zo doet. In het geval van migraine is het dan goed om te onderzoeken waarom jij je schuldig voelt, terwijl de schuld niet bij jou ligt.”


Tips om zelf aan de slag te gaan

“Het belangrijkste is compassie” vertelt Yvonne. “Zie je gedachtes als donkere wolken boven een prachtig meer. Tijdens deze storm wordt het water een beetje troebel, maar wanneer deze wolken wegtrekken is het water nog steeds ontzettend mooi”. Je hoeft je gedachten dus niet zo serieus te nemen. Laat ze, net als de donkere wolken, overdrijven. Om zelf aan de slag te gaan, geeft Yvonne al een aantal praktische tips:

  • Ga het gesprek aan met je partner of goede vriendin tegen wie je nee gaat zeggen. Zo maak je het bespreekbaar
  • Ben je bewust van je grenzen
  • Oefen met het opkomen voor deze grenzen door gesprekken aan te gaan met een vertrouwd persoon
  • Heb je een vervelend gevoel na het stellen van je grenzen? Dan betekent dat niet dat het de verkeerde keuze is
  • Onderzoek je gedachten. Bedenk wat je zelf tegen een vriend zou zeggen als diegene die gedachte zou hebben
  • Oefen. Hoe vaker je het doet, hoe zwakker het angstgevoel wordt.
  • Probeer te accepteren dat migraine een vervelende aandoening is. Gun jezelf de tijd om te verdrietig te zijn.
  • Praat over je gevoelens of schrijf ze op in bijvoorbeeld een dagboek. Dit kan ook in de migraineAPP.


Belangen botsen

“Het is goed om je te beseffen dat belangen soms botsen” vertelt Yvonne. “Het is een illusie dat je het altijd iedereen naar de zin kunt maken. Probeer goed te zorgen voor jezelf, dan doet de ander dat vast en zeker ook”.


Meer over Yvonne

Yvonne Prins staat klaar om je te helpen wanneer jij last hebt van het bijkomende schuldgevoel van jouw migraine. Ben je benieuwd of wil je meer over haar lezen? Neem dan even een kijkje op haar website.


MIG-NL-NP-00038

© Copyright 2022 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland