Home Leven met migraine Migraine en mentaal gezond

Leven met migraine | Gezondheid en psyche

Migraine en mentaal gezond

Migraine en mentaal gezond

Migraine en mentaal gezond: hoe pak je dit aan?

Migraine is meer dan alleen hoofdpijn. Leven met migraine betekent dat het nodig is om je aan te passen. Terugkerende migraine aanvallen kunnen ervoor zorgen dat je je dag anders in moet delen dan je zou willen. Dat is soms geen probleem, maar het kan wel vervelend zijn voor je plannen, voor je eigen gemoedstoestand en/of voor je omgeving. Uit een onderzoek onder 2500 mensen met migraine van 18 jaar en ouder blijkt dat maar liefst 45% van deze mensen aan de criteria voor depressie voldoet. Hoe zorg je ervoor dat je je mentaal sterk maakt, zowel voor migraine als voor psychische problemen? Cyrina Osefius, coach bij Draadzicht en zelf ook ervaringsdeskundige met migraine geeft je in dit artikel een aantal tips en adviezen. Wil je nog meer artikelen lezen over migraine en mentale gezondheid? Zie dan deze link.


Is migraine de boosdoener?

Migraine brengt een groot aantal letterlijke kopzorgen met zich mee. Zo kunnen de machteloosheid en onvoorspelbaarheid voor stress en spanning zorgen. Deze stress en spanning kunnen daarna weer een trigger zijn voor een migraine aanval, waardoor de vicieuze cirkel blijft bestaan. Migraine kan dus een factor zijn die de kans op depressie en angst vergroot, doordat stress en spanning invloed uitoefenen op je emotionele toestand.


“Migraine kan ervoor zorgen dat je je op sommige momenten moedeloos voelt. Gelukkig zijn er manieren om daar mee om te gaan. Ga bijvoorbeeld eens na wat er bij jou gebeurt als je niet lekker in je vel zit. Wat denk je dan? Zet die gedachten eens op een rij. Zijn ze eigenlijk wel waar? Zijn het gedachten die je helpen of juist niet? En welk gevoel geven ze je? Je manier van denken beïnvloedt namelijk hoe jij je voelt.”

- Cyrina Osefius, Actie coach bij Draadzicht


Fysieke klachten, hoe ga je ermee om?

Chronische pijn kan je emotionele toestand flink in de war schoppen. Naast dat de fysieke klachten al lastig en vervelend zijn, zorgen ze er ook voor dat je beperkt wordt in je mogelijkheden. Beleef je normaal gesproken bijvoorbeeld plezier aan sporten? Dan kan dat nu ineens voelen als een grote opgave.


“Stekende pijnen boven je oog, golven van misselijkheid, uitgeschakeld voelen. Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je lijf niet werkt zoals je graag zou willen. Ik kan er erg van balen als ik daardoor op onverwachte momenten moet afzeggen, afhaken of rust moet pakken en de teleurstelling voel. Wat mij enorm helpt is dat ik een omgeving heb die op de hoogte is en dat ik me gesteund voel daardoor.”

- Cyrina Osefius


Wanneer je de activiteiten waar je normaal plezier aan beleeft niet meer kunt uitvoeren, kan dit een flinke domper zijn voor je stemming. Je stemming, je conditie, je denkpatroon, alles wordt beïnvloed doordat jij je niet meer bezig kunt houden met dat waar jij je energie uit haalt. En dat kan zwaar zijn. Hoe kun je proberen om te gaan met de fysieke klachten van migraine zonder dat je stemming er door beïnvloed wordt?


“Balans is wat mij betreft toch wel een hele belangrijke factor. En dat is voor iedereen anders. Ik heb zelf bijvoorbeeld geleerd dat ik het beste regelmatig rustmomenten kan pakken, het liefst vóór dat ik ze nodig heb. Ik probeer mijn energie zo goed mogelijk te verdelen. Alsof het een batterij is waarvan ik graag wil dat die de hele dag mee kan gaan.”

- Cyrina Osefius


De invloeden van je leefstijl

Ook je leefwereld heeft invloed op je emoties en je migraineklachten. Eén van de factoren waarmee je invloed uit kunt oefenen en zo goed mogelijk om kunt gaan met je migraine is een regelmatig eetpatroon. Gezonde voeding en tijd nemen voor je maaltijden draagt bij aan een gezond leven, en dus een gezond patroon voor je migraine en je mentale gezondheid.


“Je hoort zulke uiteenlopende dingen over de invloed van voeding op migraine. Een hoofdpijndagboek (zoals die in de migraineAPP) kan helpen om te achterhalen wat bij jou een aanval zou kunnen triggeren. Zo heb ik gemerkt dat drop voor mij een trigger is en voldoende water drinken me erg helpt. Daarnaast is ook hier balans belangrijk. Van bepaalde zaken weet ik dat ze kunnen triggeren, maar dat wil niet zeggen dat ik dit nooit meer eet, drink of doe. Dat is een afweging die ik maak. Het als een keuze zien geeft je meer gevoel van vrijheid en regie, dan het zien als iets dat je ‘nooit mag’.”

- Cyrina Osefius


En niet alleen voeding, maar ook voldoende beweging draagt bij aan mentale gezondheid. Sporten, wandelen, fietsen, hoe je ook het liefst in beweging komt, het verkleint het risico op mentale klachten, zoals depressie. Ook slaap je beter wanneer je voldoende beweging op een dag krijgt.


“Welke vorm van beweging het beste bij je past is een kwestie van uitproberen. Ik heb zelf heel wat sporten uitgeprobeerd. Nu weet ik dat een mix van spinning, dansen en yoga goed voor mij werkt. En dat het ook afhangt van hoe ik me voel. Als rasechte denker heb ik het nodig om mijn hoofd leeg te maken. Dat vind ik heerlijk om met spinning te doen. Dansen maakt me daarnaast heel vrolijk en yoga geeft me ontspanning. En als ik bijvoorbeeld lichte migraineklachten heb, weet ik dat spinning er die dag even niet in zit, maar dat yoga eventueel wel lukt en me zelfs kan helpen.”

- Cyrina Osefius


De laatste tips

Dat klinkt natuurlijk allemaal prettig, maar het kan al erg lastig zijn om de eerste stappen te zetten. Het optuigen van een dagritme en een gezonde levensstijl is erg intensief. Probeer met deze tips de eerste stappen te zetten naar een mentale gezondheid:

  • “Breng je (naaste) omgeving op de hoogte, zodat je geen uitgebreide uitleg hoeft te geven op het moment dat je last hebt van migraine. Ook kun je op die manier de drempel voor jezelf iets verlagen om een afspraak af te zeggen als dat nodig is.”
  • “Zoek een vorm van beweging die voor jou werkt. Wat vind je leuk om te doen? En wil je graag alleen sporten, met een vriend/vriendin of in groepsverband? Waar ligt jouw grens qua intensiteit? En wat zou jou helpen om regelmatig te bewegen?”
  • “Probeer regelmatige rust/ontspanningsmomenten in te bouwen. Maak afspraken met jezelf hierover. Dit kan ook al een paar minuten zijn. Begin bijvoorbeeld eens 1 keer per dag met 5 minuten stilstaan bij jezelf en te checken hoe je je voelt. Om je zo bewust te worden wanneer je ontspanning of juist spanning voelt.”
  • “Voel je weerstand, onvrede, frustratie, spanning of onrust? Noteer eens voor jezelf op die momenten de 3 G’s: Wat zijn je Gedachten? Welk Gevoel geven ze je? En welk Gedrag laat je vervolgens zien? Je manier van denken heeft namelijk invloed op je gevoel én je gedrag. Kijk of je een rode draad kunt ontdekken hierin en welke gedachten of acties je ervoor in de plaats kunt zetten die jou wél helpen.”

- Cyrina Osefius


Merk je dat het toch even teveel wordt of het je lastig afgaat? Dan staat Cyrina je bij met het nodige advies of hulp. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan een kijkje op haar website https://www.draadzicht.nl/migraine. Om meer grip te krijgen op jouw migraine, is het ook mogelijk om een dagboek bij te houden In de migraineAPP. Dit kan je helpen om meer inzicht te krijgen in jouw situatie.

Wellicht ook interessant voor jou

Migrainetips voor elke dag
Sport en beweging
Voeding en migraine

Deel artikel:

MIG-NL-NP-00038

© Copyright 2022 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

Teva Nederland