Home Leven met migraine Migraine en feestdagenstress

Leven met migraine | Vrije tijd en reizen

Migraine en feestdagenstress

Migraine en feestdagenstress

De voorbereidingen op het kerstdiner, het optuigen van de kerstboom, het versieren van het huis, het regelen van cadeautjes en het bezoeken van familie. En achteraf natuurlijk ook nog alles weer opruimen en weer door naar oud en nieuw. De feestdagen kunnen voor flink wat stress zorgen. Je komt eigenlijk handen te kort en mist tijd voor jezelf. Wat op zijn beurt weer kan zorgen voor migraineaanvallen en dagen in bed. Hoe zorg je ervoor dat je de feestdagen ook nog leuk houdt voor jezelf? We geven je een aantal tips. 


Ga voorbereid van start

Voorbereiding is het halve werk. Ook tijdens de feestdagen. Je leven met migraine kan met kleine aanpassingen of tijdige voorbereiding zo goed mogelijk worden aangepast. Hoe je dit doet tijdens de feestdagen?

  • Start op tijd met het versieren van je huis. Je hoeft niet alles in één dag te doen. Als je de werkzaamheden spreidt, zul je minder risico lopen op migraine. 
  • Maak plannen. Weet wanneer je bij wie op bezoek gaat. Dit zorgt ervoor dat je je zowel fysiek als mentaal kunt voorbereiden. 
  • Spreid de boodschappen over meerdere dagen of weken. 
  • Bereid het kerstdiner op tijd voor zodat je niet alles op de dag zelf hoeft te doen.
  • Zorg voor voldoende rustmomenten tussen de feesten door. 
  • Probeer momenten in te bouwen voor ontspanningsoefeningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan yoga of meditatie. Via deze link vind je ook ontspanningsoefeningen van Evy Gruyaerts. 
  • Overweeg ook of het mogelijk is om het feest, het diner of de kerstlunch bij een ander te houden. 
  • Wordt het kerstdiner toch bij jou thuis georganiseerd? Overweeg dan ook eens om het diner te bestellen in plaats van zelf te maken. Of laat ieder een eigen gang bereiden en meenemen. Dit is naast er gezellig, ook nog eens erg handig. 


Beperk stress en migraine

We begrijpen dat je de feestdagen niet wilt missen. Maar leg jezelf ook niet teveel druk op. Ook tijdens de feestdagen is er genoeg ruimte om flexibel te zijn. Vraag bijvoorbeeld aan een familielid of diegene het diner kan voorbereiden. Dit scheelt jou een hoop stress en zorgen. Merk je dat je je op een bepaalde dag niet lekker voelt? Kijk dan of je overdag voldoende rust kunt nemen. Vraag een ander om een aantal taken op te pakken die je mogelijk niet kunt doen. En bedenk je wanneer migraine roet in het eten gooit; je kunt er niets aan doen. Chronische migraine komt en gaat, ook op momenten waarop je liever geen klachten wil hebben. Maar bedenk je altijd dat het niet aan jou ligt. Bespreek open wat het met je doet en dat je het vervelend vindt. Als jij er open over praat, zullen anderen begrip tonen. Ook tijdens de feestdagen. 

Ook in onze brochure ‘migraine en mentale gezondheid’ geven we je meer tips over hoe je om kunt gaan met stress en migraine. Benieuwd? Download hem hier. Wil je meer blogs lezen over migraine? Kijk dan hier. 

Deel artikel:

MIG-NL-NP-00038

© Copyright 2022 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

Teva Nederland