Home Leven met migraine Interview: de invloed van voeding op migraine

Leven met migraine | Gezondheid en psyche

Interview: de invloed van voeding op migraine

Interview: de invloed van voeding op migraine

Natuurlijk genieten: de invloed van voeding op migraine

Van vlees tot vis en van groente tot fruit. De keuze in de supermarkt is groot en gevarieerd. Smaken verschillen, maar genieten van ons eten willen we allemaal. Waar de één zich verheugt op een heerlijke biefstuk, verorbert de ander liever een vegetarische pasta. Maar kan de keuze voor een bepaalde maaltijd ook invloed hebben op je leven met migraine? Er zijn veel onderzoeken (gedaan) naar de invloed van voeding op migraine. Zo ook door Marieke de Zwaan, internationaal expert voeding en leefstijl en lifecoach bij Pomme Lifestyle. Na een jarenlange worsteling met migraine vond ze haar remedie in natuurlijke voeding.


Van migraine tot moestuin

“Sinds mijn puberteit had ik al last van migraine” vertelt Marieke. “Ik wist niet beter dan dat het bij mij hoorde. Ik lag vaak op bed met pijn. Eigenlijk leefde ik dus om mijn migraine heen. Naarmate ik ouder werd werden de klachten erger en frequenter.” Marieke kreeg medicijnen voorgeschreven om haar migraineklachten te verminderen, maar merkte pas dat er een grote omslag kwam toen ze in aanraking kwam met natuurlijke voeding. “Ik heb tien jaar gereisd met mijn gezin en in Australië raakte ik betrokken bij het opzetten van een groentetuin. Ik werd me bewust van het belang van gezonde voeding en waar dit vandaan komt. Dit resulteerde erin dat ik mijn eetpatroon ging veranderen, voornamelijk uit nieuwsgierigheid.”


Rechtstreeks uit de natuur

Migraine was niet de voornaamste reden voor Marieke om haar eetpatroon te veranderen, maar de effecten bleken wel een opmerkelijke positieve verandering; “Ik ben altijd al een foodie geweest, maar toen ik zag waar mijn groente vandaan kwam werd voeding nog belangrijker voor me.” gaat Marieke verder. “Ik merk dat als ik natuurlijke, verse en onbewerkte voeding van een gezonde bodem eet, ik beter in mijn vel zit. Mijn energieniveau is hoger, ik voel me mentaal sterker en vrolijker. Ik ben ervan overtuigd dat de vitaliteit van de grond en de natuur de vitaliteit van je voeding bepaalt, en daarmee deels ook jouw eigen vitaliteit. Het veranderen van je eetpatroon gaat er in mijn ogen ook niet om wat je niet eet (wat veel wordt aangeraden tijdens diëten) maar juist wat je wel kiest om te eten. Het dagelijks eten van natuurlijke voeding heeft bij mij een verrassend goed effect gehad. Mijn migraine is er zelfs helemaal door verdwenen. Het duurde even voordat ik erin geloofde dat mijn migraine weg was, maar ik ben ervan overtuigd dat onder andere mijn voedingspatroon heeft geresulteerd in deze doorbraak. Iedere persoon met migraine is anders, maar voeding kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij migraine. Daarnaast hebben ook beweging, ontspanning en mindset mogelijk effect op het verloop. Veel migrainepatiënten zijn hoogsensitief. Ik ook. Ik ontdekte later dat dit mijn migraine triggerde. Hier heb ik ook een blog over geschreven. ”


Coachen van anderen

Nu Marieke al enige tijd terug is in Nederland, deelt ze haar ervaringen en kennis met andere migrainepatiënten om zo een positieve verandering te bewerkstelligen in hun leven. “Ik ben ervan overtuigd dat er een positieve link is tussen gezonde voeding, een betere mentale gezondheid en daardoor minder migraineklachten. Ik krijg veel cliënten op gesprek die verrast uit het programma komen. Veel mensen denken dat ze al gezond bezig zijn, maar dit valt vaak tegen. Zo zegt glutenvrij, suikervrij of zuivelvrij niets over hoe ‘goed je bezig bent’. Het gaat niet om wat je niet eet, maar juist om wat je wel eet. Kies voor onbewerkte voeding. Dit is een vrij makkelijke stap, mits je anders leert koken dan je misschien gewend bent. Besteed aan de lunch net zoveel aandacht als aan het avondeten. We leven een druk leven, maar probeer bewust om te gaan met je eten. Gezond kan erg lekker zijn, daarin hoef je jezelf niet tekort te doen. Eten is een belangrijk deel van ons leven, eten is genieten, het brengt ons samen. We mogen maaltijden wel een stukje mooier maken voor onszelf. Je zult zien dat als je voedingspatroon verandert, je migraineklachten mogelijk ook zullen verminderen”.


Pomme Powersmoothie

Voor wie zelf al aan de slag wil en wil experimenteren met natuurlijke voeding, heeft Marieke een heerlijk recept voor een gezonde Powersmoothie:


Ingrediënten (2 personen):

  • 2 rijpe bananen, geschild
  • 1 sinaasappel, gepeld
  • 1 kleine rijpe avocado
  • handje bladgroen (peterselie, boerenkool, spinazie of andijvie)
  • ½ cm verse gember, geschild
  • 1 kopje water


Blenderen en genieten maar!  


Meer informatie over Pomme Lifestyle

Ben je nieuwsgierig naar Marieke en Pomme Lifestyle? Neem dan eens een kijkje op haar website www.pommelifestyle.com voor interessante blogs of inspirerende webinars. Wil je nog meer grip krijgen op je migraine met tips en artikelen? Download dan onze migraineAPP. Hier vind je meer stukken die voor jou interessant kunnen zijn.



Disclaimer

Dit is de eigen ervaring van Marieke. Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat aanpassing van je voedingspatroon je migraineklachten kan verminderen of doet verdwijnen. Uiteraard is gezonde voeding goed voor iedereen.

MIG-NL-NP-00038

© Copyright 2022 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland