Home Leven met migraine Gezondheid en psyche | Omgaan met stress

Leven met migraine | Gezondheid en psyche

Gezondheid en psyche | Omgaan met stress

Gezondheid en psyche | Omgaan met stress

Iedereen komt weleens in een stressvolle situatie terecht. Denk aan stress op je werk, tijdsdruk door een naderende deadline of lawaai op straat, in de trein of bus. Stress wordt vaak veroorzaakt door meerdere factoren die samenkomen. En het vervelende is: het kan van invloed zijn op je migraine. Belangrijk voor jou dus om te weten hoe je hiermee omgaat en hoe je zorgt voor genoeg ontspanning in je dagelijks leven.


Stress en migraine

Stress kan een negatief impact hebben op je migraine.1,2 Een migraineaanval ontstaat vaak niet op het moment dat je stress hebt, maar juist zodra je weer ontspant. Het is dus niet stress dat migraine uitlokt, maar de verandering in het stressniveau. Misschien heb jij ook vaak juist in het weekend last van migraine, na een drukke werkweek met weinig slaap, veel tijdsdruk en te veel koffie. Deze verandering in het stressniveau kan een trigger zijn.3 Wil je weten of stress een migrainetrigger voor jou is? Houd een migrainedagboek bij!


Vijf tips om stress te voorkomen

1. Ben jij graag in controle? Laat het los! Blijf ontspannen en flexibel, ook als iets niet gaat zoals je wilt. Je eigen prestatiedruk veroorzaakt vaak alleen maar meer stress.

2. Plan pauzes in en zorg voor voldoende tijd voor ontspanning en ‘nietsdoen’.

3. Durf nee te zeggen. Dan heb je meer tijd voor jezelf.

4. Zorg dat je af en toe even helemaal niets doet. Denk aan een wellnessdag, maar ook 5 minuten ontspannen tussen je werkzaamheden door helpt.

5. Doe dingen die je leuk vindt. Luister naar muziek of lees een boek. Dit helpt je ontspannen en tot rust komen. Ook ontspannings- en ademhalingsoefeningen, meditatie, mindfulness, yoga en tai chi kunnen je helpen om te ontspannen.


Referenties
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916-018-0721-5.
May et al 2016. Chronic migraine: risk factors, mechanisms and treatment. Nat
Rev Neurol. 2016 Aug;12(8):455-64. doi: 10.1038/nrneurol.2016.93. Epub 2016 Jul
3. Diener HC. Migräne. 3. überarb. Auflage,Georg Thieme Verlag, Stuttgart 2002,20.
Lipton et al. Reduction in perceived stress as a migraine trigger: testing the
“let-down headache” hypothesis. Neurology. 2014 Apr 22;82(16):1395-401. doi:
10.1212/WNL.0000000000000332. Epub 2014 Mar 26.

Registreer je gratis op ons platform
en krijg samen grip op migraine

  • Nieuws en updates
  • Ontspanningsoefeningen
  • Podcasts
  • Bijeenkomsten
  • Hoofdpijnkalender
  • Handige downloads
Registreer je hier

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland