Home Ervaringsverhalen omgaan met migraine en angst

Ervaringsverhalen

Blog voor mensen met migraine - Omgaan met migraine en angst

Omgaan met migraine en angst

Auteur: Sarah - Leestijd 5 minuten

Omgaan met migraine en angst

Ontdek de tips van Sarah voor het omgaan met migraine en angst.


Zowel mijn migraine als mijn angst kunnen mij ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan het dagelijks leven. De angst kan minuten of zelfs uren aanhouden. Wanneer de angst aanwezig is, samen met een verhoogde bloeddruk, moeizame ademhaling, slapeloosheid, huilen en veel stress, kan dit ook weer leiden tot migraine.


Volgens de American Migraine Foundation ervaart 30 procent van alle mensen op enig moment in hun leven een angststoornis. Bij mensen met migraine is dit zelfs nog hoger: 50 tot 60 procent.


Angst wordt bepaald door de mate waarin zorgen je dagelijks functioneren beïnvloeden. Sommige angsten kunnen volkomen irrationeel zijn of lijken, terwijl andere angsten, zoals je zorgen maken over migraine of het krijgen van een aanval, reële mogelijkheden zijn.


Hoe kan angst een migraineaanval veroorzaken?

Migraine en angst zijn twee aandoeningen die elkaar kunnen versterken. Angst zou een migraineaanval kunnen veroorzaken, en migraineaanvallen kunnen weer leiden tot angst, wat mogelijk leidt tot meer migraineaanvallen, wat leidt tot meer angst. Angst kan daarnaast ook slapeloosheid veroorzaken, wat vervolgens migraine kan veroorzaken. Het werkt allemaal met en tegen elkaar. Ik geef je enkele tips die ik in mijn eigen leven gebruik om met migraine en angst om te gaan.


Wees voorbereid

Als iemand die met een chronische aandoening leeft, heb ik gemerkt dat voorbereid zijn helpt om angst te verminderen en te accepteren dat ik de rest niet onder controle heb. Voor mij is het onbekende het moeilijkste aspect van migraine. Ik weet nooit zeker wanneer migraine zal toeslaan, hoe lang het zal duren, hoe het mijn leven zal veranderen, hoe erg het zal zijn of welke medicijnen en therapieën ik nodig zal hebben.


Om mezelf voor te bereiden, zorg ik ervoor dat mijn medicijnen op voorraad en direct beschikbaar zijn. Ik houd mijn tas altijd gevuld met producten die mijn symptomen kunnen verlichten, zoals zonnebrillen, essentiële oliën, water en snacks.


Ondersteuning vinden

Een andere tip is om open en eerlijk te zijn naar de mensen om je heen. Door mensen op de hoogte te stellen van mijn toestand, merk ik dat ze meer begrip hebben voor mijn situatie. Ik voel me ook minder beschaamd om pauzes te nemen. Ondersteuning van mensen, producten en therapieën stelt me in staat om me voor te bereiden op migraine en vermindert mijn angst in veel situaties.


Cognitieve gedragstherapie (CGT) kan ook gunstig zijn voor angst. CGT richt zich op je denk- en gedragspatronen. Het is mogelijk om tijdens therapiesessies vaardigheden te leren die kunnen helpen om de manier waarop je je voelt en denkt te veranderen.


Volg een gezonde levensstijl

Gebrek aan slaap, slechte voeding, veranderingen in je routine en stress kunnen bijdragen aan het ontstaan van een migraineaanval en angst vergroten. Probeer de volgende gewoontes in je dagelijks leven op te nemen:

  • Slaap beter. Houd een consistent slaapschema aan, ook in het weekend. Probeer je bedtijd en wektijd vergelijkbaar te houden.
  • Eet gezond. Volg een gezond dieet, zoals vers voedsel. Dit draagt bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
  • Rekken en strekken. Oefeningen kunnen endorfines aanmaken en stresshormonen verlagen. Rekken kan strakke spieren losmaken. Ik hou van yoga- en pilateslessen die zich richten op het verlengen van spieren en het verbinden van je adem met beweging.


Focus op het positieve

Meditatie en gecontroleerde ademhaling vergen oefening, maar zijn effectief in het voorkomen en bestrijden van angst en migraine. Deze technieken kun je thuis of met een getrainde professional doen.


Voor mij is het houden van een positieve houding een enorme mentale strijd geweest. Elke dag dankbaar zijn vermindert de angst voor wat ik niet onder controle heb. De manier waarop ik mijn pijn en mijn leven ervaar is volledig afhankelijk van mijn mentale toestand. Ik tel de dingen waar ik dankbaar voor ben en stop met bang zijn voor wat er kan gebeuren. Ik leef in het moment.


Door me te concentreren op wanneer of hoe mijn volgende migraine gaat komen, word ik angstig, dus ik probeer niet over deze vragen na te denken. In plaats daarvan concentreer ik me op wat ik wel kan doen om mezelf elke dag te helpen.


Besteed aandacht aan je emoties

Als ik mijn emoties laat opbouwen, kan mijn angst toenemen en kan dit leiden tot migraine. Persoonlijk, wanneer ik mezelf push en mijn symptomen negeer, kan dit een emotionele reactie veroorzaken. Persoonlijk weet ik dat ik moet opletten als ik me rusteloos voel, vermoeid ben, concentratieproblemen heb, prikkelbaar ben, spierspanning voel of last heb van slaapstoornissen.


Wanneer ik merk dat deze symptomen opspelen, let ik op mijn emoties en concentreer ik me op het volgende:

  • Blijf kalm wanneer je je zorgen maakt over een situatie of gebeurtenis
  • Wees niet te streng voor jezelf; focus op de kleine prestaties
  • Straf jezelf niet voor fouten of gebrek aan progressie
  • Wees flexibel, maar probeer een ‘normale’ routine aan te houden
  • Pas je verwachtingen aan tijdens stressvolle periodes
  • Neem ruimte voor overgangen (neem bijvoorbeeld extra tijd in de ochtend als het moeilijk is om je klaar te maken)
  • Wacht niet met het zoeken van professionele hulp, vooral wanneer het controleren van je eigen symptomen niet helpt.


Het slotstuk

Leven met chronische migraine betekent niet dat je moet leven met angst. Een gezonde levensstijl aanhouden door goed te eten, consequent te slapen, te sporten, te mediteren en positief te zijn, kan de duur, intensiteit en frequentie van een migraineaanval helpen verminderen. Je arts kan je helpen om vragen te beantwoorden en je adviseren over behandelingen.


De volledige naam van Sarah is bekend bij de redactie

Wellicht ook interessant voor jou

Sport en beweging
Slaaptips
Migraine en mentaal gezond

Deel artikel:

MIG-NL-NP-00038

© Copyright 2022 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

Teva Nederland