Home Blog Waarom ik door migraine ben afgestapt van ‘to-dolijstjes’

Blog | Migraine

Blog voor mensen met migraine - Waarom ik door migraine ben afgestapt van ‘to-dolijstjes’

Waarom ik door migraine ben afgestapt van ‘to-dolijstjes’

Auteur: Sarah - Leestijd | 4 minuten

Sarah: “Richt je op de dingen die je wél hebt gedaan”


Als je een chronische ziekte hebt, is het gemakkelijk om je laten leiden door gevoelens van schuld en mislukking. Als ik een opvlamming heb, word ik soms zo gefrustreerd dat ik mijzelf alleen nog maar kan aanpraten hoe nutteloos ik ben. Dit soort gevoelens kunnen echt een negatieve invloed hebben op mijn geestelijke gezondheid. Ik weet dat ik niet nutteloos ben. Ik weet dat mijn leven waardevol is. Maar als ik al een tijdje niet productief ben, word ik superkritisch over mijn gebrek aan prestaties.


De druk van het ‘to-dolijstje’

Wanneer de symptomen van mijn chronische ziekte erg aanwezig zijn, zet ik mezelf onder druk, denkend aan de vele dagen die ik heb ‘verspild’ omdat ik aan mijn bed gekluisterd ben. Ik kan fysiek sowieso al niet veel aan. Maar op dit soort dagen kan ik nauwelijks mijn bed uitkomen. Ik kan geen borstel door mijn haar halen of een andere pyjama aantrekken. Ik geef mezelf op mijn kop terwijl ik al gevloerd ben. Ik zeg tegen mezelf dat ik geen dagen zou moeten verspillen, ik tel alle dingen die ik niet heb gedaan en al het werk dat er nog ligt bij elkaar op en raak nog meer gefrustreerd.


Omdat ik van lijstjes hou en omdat mijn kortetermijngeheugen verschrikkelijk slecht is, maakte ik constant to-dolijstjes. Ik ontdekte dat deze to-dolijstjes mij op mijn slechte dagen eerder hinderden dan dat ze me hielpen. Ik kon niet alle dingen afvinken en niet alle dingen doen die ik had gepland, waardoor ik niet het gevoel had dat ik iets bereikte. Ik voelde me leeg. Als ik het lijstje bekeek waarop niets was afgevinkt, voelde ik me schuldig, zelfs terwijl ik nauwelijks uit bed kon komen. Toch voelde het feit dat ik niets had afgemaakt als een mislukking. In werkelijkheid ben ik mijn tijd niet aan het verspillen. Ik ben aan het herstellen. Ik ben aan het vechten. Ik strijd tegen mijn ziekte.


De angstgevoelens werden erger

Er stonden meestal vijf tot tien dingen op mijn lijstje die ik moest doen. Alleen al als ik er naar keek werd ik angstig, omdat ik wist dat ik geen ervan kon doen en dat maakte me bang. Ik kon niet naar het postkantoor, ik beantwoordde geen e-mails, ik douchte niet. Ik richtte me op alle dingen die ik niet deed. Mijn to-dolijstjes werden overweldigend, ze hielden nooit op en werkten me tegen.


Uiteindelijk knaagde het feit dat ik ze dag-in-dag-uit niet uitvoerde aan mijn geestelijke gezondheid. Wie had gedacht dat een simpel to-dolijstje zo’n schadelijk effect op mij zou kunnen hebben? Ik raakte verstrikt in een vicieuze cirkel van zelffrustratie terwijl ik me down voelde. Ik besefte dat de eenvoudige oplossing waarschijnlijk was om te stoppen met het maken van to-dolijstjes, maar hoe zou ik me dan zelfs maar de helft van de dingen die ik moest doen kunnen herinneren? Ik vertrouwde op deze lijstje om ervoor te zorgen dat ik afspraken nakwam en deadlines haalde.


Focussen op het ‘done-lijstje’

Ik besefte dat het lijstje wel mijn geheugen hielp, maar niet mijn gedachten. Toen bedacht ik het ‘done-lijstje’. In tegenstelling tot het bekende to-dolijstje, omvatte het done-lijstje alle taken die ik die dag had uitgevoerd. Op mijn done-lijstje staan dingen zoals:


  • Opgestaan
  • Iets te drinken gemaakt
  • De honden gevoerd
  • Mijn tanden gepoetst
  • Wat rekoefeningen gedaan
  • Mijn medicatie genomen
  • Een vriendin een berichtje gestuurd
  • Ziekenhuisafspraak bevestigd
  • Een schone pyjama aangetrokken
  • Een familielid/vriend gebeld
  • Naar een audioboek geluisterd
  • Online eten besteld
  • Iets gepost op Instagram


De dingen op je lijstje kunnen echt alles zijn wat je die dag hebt gedaan. Herinner jezelf eraan dat je zoveel hebt gedaan als je kon doen. Hoewel het misschien niet veel lijkt, heb je zo duidelijk bewijs dat je zeker geen dag hebt ‘verspild’. Voor mij helpt dit lijstje echt bij mijn schuldgevoel. Het helpt me om mijn vooruitgang bij te houden en mezelf wat erkenning te geven, omdat ik zelden mijn prestaties erken. Dit soort lijstjes is echt een constructieve manier om te focussen op de positieve dingen, wat altijd gunstig is.


Een geheel nieuwe aanpak

Vroeger maakte ik vaak een done-lijstje, maar tegenwoordig heb ik er minder behoefte aan. De verandering in de manier waarop ik dagelijkse taken benader, heeft me geholpen om de manier waarop ik denk over de opflakkeringen en/of ‘verspilde’ dagen te veranderen. Ik heb nu het punt bereikt dat ik me veel minder schuldig voel als ik niet zo productief ben.


Tegenwoordig gun ik mezelf een pauze omdat ik erken dat leven met een chronische ziekte betekent dat ik minder drukke dagen nodig heb. Ik weet dat mijn lichaam niet altijd fit is en dat ik dagen nodig heb om te rusten en te herstellen, en dat is prima. Dat is gewoon mijn realiteit.


Als ik het gevoel heb dat ik terugzink in bezorgdheid over wat ik niet heb gedaan, schrijf ik op wat ik wél heb gedaan. Soms stel ik nog steeds to-dolijstjes op, vooral omdat mijn geheugen zo slecht is dat ik dat absoluut moet doen, maar ik neem het mezelf niet kwalijk als ik het niet kan afvinken. Ik zet mezelf niet teveel onder druk, en als iets echt moet gebeuren en ik te veel pijn heb of mijn ogen niet open kan houden door vermoeidheid, kan ik altijd iemand anders om hulp vragen. Ik heb het geluk dat ik een vriend en familieleden heb die me veel helpen en consequent hulp en ondersteuning bieden.


Onthoud het volgende

Als je een chronische ziekte hebt en het gevoel hebt dat je tekort schiet, ben je niet de enige. Je bent zeker geen mislukkeling omdat je niet veel aankunt. Je vecht (voortdurend) tegen een ziekte en soms moet je een pauze nemen en jezelf wat erkenning geven voor de kleine dingen die je wel kunt doen. Niemand is bovenmenselijk en we hebben allemaal tijd nodig om te herstellen van een opvlamming. Hopelijk krijg je door het opstellen van een done-lijstje het bewijs hoeveel je wél kunt doen, zelfs als je je ellendig voelt. Dit geldt zelfs als het enige punt op je lijstje het vragen om hulp is, wat een enorme prestatie op zich is.



De achternaam van Sarah is bekend bij de redactie.

Deel artikel:

Registreer je gratis op ons platform
en krijg samen grip op migraine

  • Nieuws en updates
  • Ontspanningsoefeningen
  • Podcasts
  • Bijeenkomsten
  • Hoofdpijnkalender
  • Handige downloads
Registreer je hier

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland