Home Blog Reizen met migraine - Wat je moet weten voordat je vertrekt

Blog | Migraine

Blog voor mensen met migraine - Reizen met migraine - Wat je moet weten voordat je vertrekt

Reizen met migraine - Wat je moet weten voordat je vertrekt

Auteur: Danielle - Leestijd 4 minuten

Tips voor reizen met migraine

Ontdek de tips van Danielle voor het omgaan met de symptomen tijdens je vakantie.


Een migraineaanval kan een reis gemakkelijk verpesten.

Ik kreeg onlangs een migraineaanval twee uur voordat ik naar het vliegveld moest vertrekken om op vakantie te gaan. Mijn tassen waren al ingepakt en ik verheugde me op mijn vakantie. De migraine sloeg echter zo hard toe dat ik fysiek niet in staat was om naar het vliegveld te gaan. Ik was niet alleen verdrietig dat ik een ontspannen en leuke vakantie moest missen, maar ik kon ook nog dagenlang niet uit mijn bed komen. Ik kon mijn hoofd niet van mijn kussen tillen, tv kijken of zelfs maar naar de bank in de woonkamer verkassen om even ergens anders te zijn. Mijn migraine aanvallen zijn vaak onvermijdelijk en slecht getimed. Desondanks is reizen een belangrijk onderdeel van mijn leven. Daarom heb ik wat tactieken bedacht om de pijn te verlichten en zoveel mogelijk van mijn reizen te genieten.


Hier zijn mijn tips voor reizen als je leeft met migraine:

  • Doe de dagen ervoor niet te veel en zorg ervoor dat je jezelf niet overbelast in de week voordat je op reis gaat. Het is het niet waard. Niets voelt erger dan je door een week heen te worstelen en in te storten vlak voordat je vakantie begint.
  • Drink voldoende water tijdens de dagen voorafgaand aan je vertrek. Ik merk altijd dat de vlucht zelf, in combinatie met mijn angstzweet als ik onderweg ben naar het vliegveld, zorgt voor uitdroging. Het is van belangrijk om je hierop voor te bereiden.
  • Neem tussendoortjes mee. Het is ontzettend belangrijk dat je geen maaltijden overslaat. Soms neem ik een mueslireep, gemengde noten, popcorn of zelfs een salade mee.
  • Blijf rustig. Voor mij is rustig blijven het moeilijkst, omdat er zoveel dingen zijn die dit lastig maken. Ik vind dat ik alles moet afmaken en schoonmaken voordat ik wegga. Ik vind het fijn om thuis te komen in een schone kamer, met een perfect opgemaakt bed en een bijna leeg to-do-lijstje. Als ik weet dat ik alles heb gedaan wat ik moest doen en dat er een schone kamer is als ik weer thuiskom, wordt het reizen nog beter. Zodra mijn kamer netjes is, is mijn volgende stap de reis naar het vliegveld. Dit kan best lastig zijn. Vooral als ik op vrijdagmiddag moet vliegen, omdat het dan heel druk is op de weg. Het uitzoeken wat de snelste route naar het het vliegveld (via taxi, metro of trein) is altijd overweldigend voor mij. Ik probeer me zo goed mogelijk te ontspannen en zorg dat ik extra tijd heb, zodat ik niet hoef te stressen omdat ik misschien mijn vlucht niet haal. Als ik op het vliegveld ben, is mijn favoriete kalmerende tactiek het vinden van een boekwinkel en het kopen van een boek waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat koop ik dan en ik begin het te lezen (en vaak leg ik het niet meer neer totdat ik op mijn bestemming ben aangekomen). Dit klinkt misschien gek, maar het is een perfecte afleiding van de stress van het reizen en het verandert een saaie reisdag in een dag waarin ik geniet en even op kan gaan in mijn boek. 
  • Verwachtingen bijstellen. Hoewel het reizen met mij wel leuk is, is het misschien niet altijd even gemakkelijk voor de persoon die met mij meegaat. Voordat ik op reis ga, herinner ik mijn reispartner (of dit nu een vriendin, mijn vriend of een familielid is) er altijd aan dat er een kans bestaat dat een migraineaanval onze vakantie in de weg staat. Soms kan ik zelfs te ziek zijn om ervan te genieten. Ik vind het altijd prima wanneer ik naar bed ga terwijl de andere persoon zijn eigen ding doet. Sommige reispartners vinden dit geen probleem, terwijl anderen liever samen iets willen doen of mij niet alleen willen laten als ik ziek ben. Hoe dan ook, ik stel de verwachtingen vooraf bij, zodat iedereen van tevoren weet wat er kan gebeuren. Op die manier hoeft niemand boos te zijn als de dingen niet helemaal gaan zoals gepland.



Wat ik doe op het vliegveld en tijdens de vlucht:

  • Als ik door de beveiliging ben, koop ik meteen een gigantische fles water waar ik een citroen drankje in poedervorm uit een zakje bij doe. Ik heb gemerkt dat ik makkelijker veel water drink als er citroen in zit.
  • Als ik voorbij de controle ben maak ik ook gebruik van de gelegenheid om extra te drinken. Een grote fles water kopen op de luchthaven is vaak duur, maar het is het waard. Alleen al door het gewicht wil ik die waterfles snel leegdrinken, zodat mijn tas minder zwaar wordt.
  • Als ik vergeten ben om snacks in te pakken, is dit het moment waarop ik de luchthaven afspeur op zoek naar tussendoortjes waar niet teveel suiker en zout in zit. Zelfs als ik geen honger heb, moet ik ervoor zorgen dat ik erop voorbereid ben om een paar uur geen maaltijd te eten.
  • Tijdens de vlucht ga ik door met het drinken van nog meer water. Als er iemand langskomt met een trolley, vraag ik altijd om meer water en klok ik het naar binnen.
  • Vergeet niet om te genieten (en las ook pauzes in). Het is altijd dubbel: ik wil genieten van het moment maar ik moet mezelf niet zover pushen dat ik weer een migraineaanval krijg. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk te genieten en hou in de gaten of ik mezelf niet te veel push of te vermoeid voel. Op die momenten werken dutjes en het inlassen van pauzes voor mij het beste.


Gun jezelf ook een pauze na je vakantie. Als ik terugkom van vakantie, reserveer ik (als dat mogelijk is) een paar dagen om te herstellen van mijn reis. Dat geeft me een beetje speelruimte. Als ik mezelf te ver push, heb ik daarna tijd om uit te rusten en te herstellen na mijn vakantie.


Onthoud het volgende: migraine komt vaak onverwacht op en is onvermijdelijk. Als je vaak reist, is het belangrijk om je voor te bereiden op het worst-case scenario. Een migraineaanval kan een reis gemakkelijk verpesten. Maar als je voorbereidingen neemt voordat je in het vliegtuig stapt, kun je zoveel mogelijk van je reis genieten.


De volledige naam van Danielle is bekend bij de redactie

Deel artikel:

Registreer je gratis op ons platform
en krijg samen grip op migraine

  • Nieuws en updates
  • Ontspanningsoefeningen
  • Podcasts
  • Bijeenkomsten
  • Hoofdpijnkalender
  • Handige downloads
Registreer je hier

AJO-NL-NP-00005

┬ę Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland