Home Blog Chronische migraine en werk

Blog | Migraine

Blog voor mensen met migraine - Chronische migraine en werk

Chronische migraine en werk

Auteur: Danielle - Leestijd | 5 minuten

Mijn migraine pijn is constant aanwezig. Ondanks deze pijn, moet ik werken om mezelf te kunnen onderhouden. Werken met pijn is een constante strijd. Het zorgt voor onzekerheid. Ik twijfel aan mijn prestaties en vraag me af of ik of de fouten die ik maak te wijten zijn aan mijn pijn. Door jaren te werken met continue pijn heb ik een aantal belangrijke technieken ontdekt.


Begin de dag goed

Het "werken met migraine" begint niet als ik aan het werk ga. Het begint als ik wakker word. Voor mij is de ochtend het moeilijkste deel van het leven met migraine. Wakker worden is moeilijk voor iedereen, maar wakker worden met ernstige migraine en het gevoel van 15 kilo op je hoofd, maakt het vaak onmogelijk uit bed te komen. Dit betekent dat ik zelfs al voordat ik ben opgestaan mezelf aan het coachen ben. Elke dag vraag ik me af of ik het kan. Ben ik in staat om mijn hoofd op te tillen? Ben ik in staat om te douchen? Om me aan te kleden? Soms is het antwoord 'nee'. Maar meestal zeg ik tegen mezelf dat het antwoord 'ja' is.


Look good, feel good

Zodra ik uit bed ben, zelfs wanneer ik me ellendig voel, vind ik het belangrijk om mezelf klaar te maken om te gaan werken. Dit betekent het wassen en drogen van mijn haar, het aanbrengen van make-up en het dragen van een outfit dat me zelfvertrouwen geeft. Helaas kost alles veel energie en moeite. Lange tijd was mijn pijn te extreem. Energie steken in mijn uiterlijk was daarom teveel. Met een vette paardenstaart en een comfortabele outfit ging ik naar mijn werk. Het was bijna alsof ik de dag al had opgegeven voordat deze überhaupt begonnen was. Tegenwoordig zorgt moeite doen voor mijn uiterlijk ervoor dat ik me voorbereid voel voor de dag. Het betekent dat ik mezelf echt kan "laten zien" op mijn werk. Ik ben klaar voor wat er gaat komen. Dat maakt een verschil!


Je takenlijst prioriteren

Elke ochtend bekijk ik mijn lange to-do lijst. Ik schrijf een kortere lijst op een post-it met wat ik echt gedaan moet krijgen die dag. Ik zet nummers naast elke taak in volgorde van de hoogste tot de laagste prioriteit. Dit proces schakelt het overweldigende gevoel uit dat ik nooit alles gedaan krijg. Mijn dag wordt vereenvoudigd.


Vechten tegen ‘hersen-mist’

Mijn migraine activeert, zoals ik het noem, ‘hersen-mist’, wat mijn denken aanzienlijk kan vertragen. Het is een onvermijdelijk symptoom waar ik dagelijks tegen moet vechten. Deze hersen-mist geeft me een dom gevoel waardoor ik soms dingen zeg zonder erbij na te denken. Als ik eerlijk ben, twijfel ik daardoor zelfs aan mijn intelligentie. Het is moeilijk om door die vertroebelende gedachten heen te werken.

Hoe ik omga met deze momenten van migraine-mist? Ik lees en herlees alles talloze keren. Ik weet zeker dat er een heleboel neurotische mensen zijn die hun e-mails vaak lezen en zelfs herlezen nadat ze al zijn verzonden - ja, dat bestaat! Voor mij is het allemaal onderdeel van het werken met migraine.

En hoewel ik zeker weet dat het inefficiënt is, ben ik te bang dat ik een fout maak vanwege mijn hersen-mist. De extra controles verminderen die angst, en het aantal typefouten.


Mijn collega's bijpraten

In ernstige gevallen, wanneer het onmogelijk is om mijn pijn te verbergen, vertel ik het mijn collega's. Dit gebeurt meestal wanneer ik last heb van misselijkheid. Ik waarschuw ze dat ik misschien abrupt een vergadering moet verlaten. Gelukkig begrijpen ze dat en staan ze ervoor open dat ik mijn kwetsbare kant laat zien.


Accepteren wanneer iets niet kan worden gedaan

Ik word verdrietig en boos als mijn hersenen ervoor zorgen dat ik mijn werk niet kan afmaken. Ik weet dat ik het wel kan, maar de pijn maakt het vaak onmogelijk om na te denken. Wanneer dit gebeurt, probeer ik in plaats van boos of verdrietig te worden, juist te accepteren dat ik de taak niet af kan krijgen op dat moment.

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, bewaar ik zelden iets voor het laatste moment. Ik wil nooit geconfronteerd worden met een deadline en een intense hersen-mist tegelijkertijd. Dit betekent ook dat ik soms mijn computer af moet sluiten en moet wachten tot de volgende dag, als ik weer helder kan denken. Iets dat erg moeilijk is voor mij.


Feliciteer jezelf met kleine overwinningen

Net zoals ik mezelf elke ochtend uit bed coach, coach ik mezelf ook door de werkdag. Soms zijn de doelen klein, zoals "stuur deze drie e-mails in de komende 15 minuten." Andere keren beloon ik mezelf met een gemberthee of een zak chips als ik iets van mijn lijst kan afvinken. Ongeacht de beloning vind ik het belangrijk om mezelf te feliciteren met de kleine overwinningen gedurende de dag.


Profiteer van momenten met minder pijn

Als mijn pijn en hersen-mist minder aanwezig is, dan bijt ik mij vast in mijn werk en kan ik niet stoppen totdat mijn lijst afgewerkt is. De dagen dat ik me sterk en capabel voel zijn zeldzaam, dus ik moet dan ten volle profiteren van die tijd en zoveel mogelijk gedaan krijgen.


Vertrouw op jezelf

Jarenlang voelde ik de angst dat mijn migraine me traag, inefficiënt en minder capabel maakte. En ook al zorgt migraine, tot op zekere hoogte, waarschijnlijk voor al deze dingen, ik vertrouw er nu op dat ik alles gedaan zal krijgen.


Ga naar huis en sluit af

Hoewel dit niet altijd mogelijk is, vind ik het belangrijk om mezelf een pauze te geven na een vermoeiende werkdag of werkweek. Mentaal afsluiten na het werk maakt me de volgende dag juist efficiënter.


De ‘take away message’

Zoals ik al zei, werken terwijl je constant pijn hebt, is moeilijk. Ik weet echter dat het hebben van pijn en niet werken nog veel moeilijker is. Toen ik te ziek was om te werken, verloor ik mijn gevoel van onafhankelijkheid en miste ik de voldoening die het hebben van een baan mij biedt.

Hoewel het uitdagend is, realiseer ik me dat het een zegen is om te kunnen werken in deze omstandigheden. Ik ben dankbaar voor elke dag dat ik mijn carrière kan blijven voortzetten, ondanks mijn pijn.



De achternaam van Danielle is bekend bij de redactie.


MIG-NL-NP-00070

Deel artikel:

Registreer je gratis op ons platform
en krijg samen grip op migraine

  • Nieuws en updates
  • Ontspanningsoefeningen
  • Podcasts
  • Bijeenkomsten
  • Hoofdpijnkalender
  • Handige downloads
Registreer je hier

AJO-NL-NP-00005

© Copyright 2021 Contact / Privacy / Cookie kennisgeving / Algemene voorwaarden

1. Data on file: InSites Consulting, 2019. Teva Embrace Our Potential Migraine Research. Gegevensverzameling nov-dec 2019.
Teva Nederland